Slovenská verzia metodiky
Spoluautorky
Spoluautorky slovenskej verzie metodiky

Prof. PhDr. Marína Mikulajová, PhD.
Absolvovala Pedagogickou fakultu UK v Bratislave, študijný odbor školská logopédia a učiteľstvo pre 1.stupeň ZŠ. Po skončení štúdia pracovala vo Vysokošpecializovanom odbornom ústave pre deti s poruchami reči a učenia Dialóg, spol. s r. o. v Bratislave Od r. 2008 pracuje v Súkromnom centre špeciálno-pedagogického poradenstva Inštitút detskej reči v Bratislave. V rámci svojej praxe sa venovala predovšetkým problematike rečového vývinu detí predškolského a školského veku, deťom s narušeným vývinom reči a deťom so špecifickými poruchami učenia. Má prax s vedením indiviuduálnej a skupinovej terapie detí. V posledných rokoch sa intenzívne venuje problematike ranej logopedickej intervencie. Externe realizuje odbornú prax pre študentov logopédie v predmete Narušený vývin reči na Pedagogickej fakulte UK.
V roku 2015 obhájila kandidátsku dizertačnú prácu, v ktorej sa zaoberala výskumom efektivity tréningu fonematického uvedomovania podľa Eľkonina v porovnaní s iným typom intervencie u detí intaktných a u detí so špecificky narušeným vývinom reči (2015).

Mgr. Oľga Tokárová, PhD.
Absolvovala Pedagogickou fakultu UK v Bratislave, študijný odbor školská logopédia a učiteľstvo pre 1.stupeň ZŠ. Po skončení štúdia pracovala vo Vysokošpecializovanom odbornom ústave pre deti s poruchami reči a učenia Dialóg, spol. s r. o. v Bratislave Od r. 2008 pracuje v Súkromnom centre špeciálno-pedagogického poradenstva Inštitút detskej reči v Bratislave. V rámci svojej praxe sa venovala predovšetkým problematike rečového vývinu detí predškolského a školského veku, deťom s narušeným vývinom reči a deťom so špecifickými poruchami učenia. Má prax s vedením indiviuduálnej a skupinovej terapie detí. V posledných rokoch sa intenzívne venuje problematike ranej logopedickej intervencie. Externe realizuje odbornú prax pre študentov logopédie v predmete Narušený vývin reči na Pedagogickej fakulte UK.
V roku 2015 obhájila kandidátsku dizertačnú prácu, v ktorej sa zaoberala výskumom efektivity tréningu fonematického uvedomovania podľa Eľkonina v porovnaní s iným typom intervencie u detí intaktných a u detí so špecificky narušeným vývinom reči (2015).

PaedDr. Zita Sümegiová
Štúdium absolvovala na Pedagogickej fakulte UK v Trnave v r. 1982. Počas štúdia sa špecializovala na odbor logopédia – surdopédia. Po skončení štúdia pracovala ako klinický logopéd v NsP Galanta, od r. 1984 na Foniatrickom oddelení I. ORL kliniky FN v Bratislave. Špecializáciu v odbore klinická logopédia získala v r. 1988.
Je spoluzakladateľkou Vysokošpecializovaného odborného ústavu pre poruchy reči a učenia Dialóg, spol. s r.o. v Bratislave, kde pracuje od r. 1996 ako odborný garant pre klinickú logopédiu a v súčasnosti ako riaditeľka. Externe realizuje odbornú prax pre študentov logopédie v predmete Narušený vývin reči na Katedre logopédie Pedagogickej fakulte UK. V r. 2010 získala ocenenie dekana Pedagogickej fakulty UK za dlhoročnú prácu na úseku pregraduálneho vzdelávania študentov. Venuje sa tvorbe nových diagnostických a terapeutických postupov u detí s narušeným vývinom reči, je spoluautorkou pracovných zošitov Rafajdusová I., Sümegiová, Z.: Kreslím kolo guľaté I. a Kreslím kolo guľaté II.
S metodikou Eľkonina aktívne pracuje od jej vzniku a jej prvého vydania v r. 2001. Tréning realizuje hlavne u detí s narušeným vývinom reči. Ako lektorka vykonáva vzdelávanie odborníkov pre prácu s touto metodikou. Je spoluautorkou druhého vydania slovenskej metodiky (2014).

Mgr. Art. Daniela Olejníková
Daniela Olejníková (1986) je mladá slovenská maliarka, ilustrátorka a grafička. V roku 2011 ukončila štúdium grafiky a iných médií na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Je držiteľkou Plakety Bienále Ilustrácií Bratislava BIB 2013 a zúčastnila sa viac ako dvoch desiatok výstav doma a v zahraničí. Žije a tvorí v Bratislave. Kontakt:
www.daniole.com
www.studiolimb.com
Odborný tvorivý príspevok autoriek
- Adaptácia do našich jazykov vyžadovala prepracovanie celej metodiky na základe slovenskej a českej náuky o hláskach a pravopise (fonológie a ortografie).
- Naším cieľom bolo vytvoriť metodiku pre predškolský vek, aby slúžila na rozvoj predgramotnostných schopností. Chceme posilňovať pripravenosť detí na čítanie, ale neučíme ich čítať a písať. Metodika rozvíja jazykové predpoklady osvojovania gramotnosti. Tomu sme prispôsobili obsah aj rozsah úloh a celý metodický postup.
- Metodika má slúžiť nielen deťom, ktoré sa chcú naučiť viac ako iné deti, ale má pomáhať aj deťom s rizikom ťažkostí v učení. Takých predškolákov je veľmi veľa. Preto sme do metodiky zapracovali aj naše dlhoročné skúsenosti z práce s deťmi s vývinovými poruchami.
- Za rizikové deti z hľadiska školskej úspešnosti považujeme aj deti rodičov, ktorí majú dyslexiu, deti zo znevýhodneného prostredia a deti inojazyčné, napr. z rodín prisťahovalcov.
- Nie každé rizikové dieťa možno zachytiť už v predškolskom veku. U mnohých sa ťažkosti v učení ukážu až v škole. Pre ne je tiež vhodná naša metodika, aj keď nie je šlabikárom v pravom slova zmysle.
- Naše odborné poznatky a skúsenosti overujeme vo vlastných výskumoch a porovnávame v medzinárodnom meradle. V tomto zmysle možno našu metodiku považovať za prístup, založený na dôkazoch (angl. evidence-based approach).
- Skúsenosti odovzdávame formou akreditovaných vzdelávacích kurzov na pôde Univerzity Karlovej v Prahe (pre ČR) a vo Vysokošpecializovanom ústave pre deti s poruchami reči a učenia Dialóg, spol. s r. o. v Bratislave (pre SR).