Materiály pre odborníkov

Odborné príspevky

Marína Mikulajová: Utváranie ranej gramotnosti

Úlohu gramotnosti v dnešnom svete sotva možno preceniť a na túto tému sa už veľa napísalo. To však neznamená, že téma je vyčerpaná alebo problémy vyriešené.

Je veľa uhlov pohľadu, z ktorých výskumníci pristupujú k problematike gramotnosti a nemenej otázok, ktoré kladú odborníci v praxi, učitelia, verejnosť, rodičia aj samotní žiaci.

Charta európskej siete gramotnosti

Spoločne vyhlasujeme, že gramotnosť je kľúčovým nástrojom na dosiahnutie rozvoja ľudstva, slobody a svetového mieru. Gramotnosť je produktívna schopnosť (základné právo), ktorej jadro spočíva v kompetencii narábať so zreteľným, ustáleným písmom.

Rozvoj tejto schopnosti je o to dôležitejší v dnešných zložitých, digitálnych a multilingválnych spoločnostiach, kde gramotnosť umožňuje množstvo adaptívneho správania – najmä úplné využitie ľudského potenciálu a umožnenie efektívnej participácie v komunitách a podporovaní spoločenskej zmeny.

Vzdelávanie odborníkov

Aktuálny termín: bude presnený

Bližšie informácie:
www.edel-mabel.net

Mabel: Multijazyková batéria testov čítania, písania a ich prediktorov

Reč dieťaťa, jeho jazykové a poznávacie schopnosti sú základom čítania, písania a celkového prosperovania v učení.

  • Riziko ťažkostí, napríklad riziko dyslexie, sa dá odhaliť pomerne skoro, už v predškolskom veku.
  • Tím odborníčok Markéta Caravolas (University of Bangor, Veľká Británia), Marína Mikulajová (PEVŠ, Slovensko), Sylvia Defior (Granada University, Španielsko) a Gabriela Seidlová Málková (Univerzita Karlova, Česká republika) vytvorili špeciálnu batériu testov, ktorá je určená na včasnú diagnostiku čítania, písania a ich prediktorov.
  • Viaceré výskumy potvrdili diagnostickú citlivosť týchto testov, preto sa autorky rozhodli sprístupniť ich pre odborníkov v praxi.
  • Batéria MABEL je vo viacerých ohľadoch výnimočný psychodiagnostický nástroj.
  • MABEL = Multilanguage Assessment Battery of Early Literacy: testy sú paralelne vytvorené v piatich jazykoch: angličtine, francúzštine, španielčine, češtine a slovenčine, čoskoro pribudne aj portugalská, poľská a velšská verzia. To umožňuje vyšetrovať monolingválne aj bilingválne deti a tiež deti, ktoré sú presídlené, vzdelávajú sa v cudzom jazyku a majú ťažkosti v učení.
  • MABEL = príklad toho, ako výsledky európskeho základného výskumu skvalitňujú prácu odborníkov v praxi a prispievajú k spoločenskému prospechu vo viacerých krajinách.

Skúma psychológia komunikačné schopnosti?

Jazyk a reč nie je predmetom skúmania len u lingvistov, ale aj u psychológov. Odborníčka na klinickú psychológiu, pedagogička Fakulty psychológie PEVŠ, prof. PhDr. Marína Mikulajová, CSc. sa zaoberá oblasťou komunikačných schopností u detí. V rozhovore nám prezradila, čomu sa venuje klinická psychológia, či sú poruchy učenia vrodené alebo získané, aká je práca psychológa, či naozaj výskumy od amerických vedcov môžeme považovať za relevantné a aké krajiny sú v oblasti psychológie najprogresívnejšie.

Bližšie info a celý rozhovor:
www.paneurouni.com/blog/skuma-psychologia-komunikacne-schopnosti/